Nelik viena. Pasikalbėkime!

Kartais, kai būna nepakeliamai sunku,
kai norisi išsirėkti, išsilieti ir
būti išgirstai, svetima ausis–geriau
už ištikimo bičiulio petį. Pagalbos
moterims linijos savanoriai įsiklauso į
kiekvienos besikreipiančiosios neviltį.

Birutė JANČIENĖ

Pagalbos moterims linija buvo įkurta 2003 m. Klaipėdoje uostamiesčio socialinės ir psichologinės pagalbos centro vadovės Dalios Puidokienės iniciatyva. Iš pradžių ši linija veikė tik vakarais. Vėliau D. Puidokienė rado bendraminčių Kaune, kur veikė organizacija „Moters pagalba moteriai“, ir 2007-aisiais kaunietės prisijungė prie klaipėdiečių. Taip didėjo galimybės atsiliepti į pagalbos skambučius. Laikinosios sostinės savanorės dirbdavo dienomis, klaipėdietės – vakarais.

Pagalbos moterims linijos savanorių mokymo programos vadovė, psichologė Aušrinė Krikščionaitienė pasakoja, kad patirties buvo semiamasi iš jau gerokai anksčiau veiklą pradėjusios Jaunimo linijos. Pagalbos moterims linijos Kauno padalinyje tuo metu dirbo apie dešimt savanorių.

Kodėl pasivadinta būtent Pagalbos moterims linija? Pasak A. Krikščionaitienės, ši linija buvo kuriama laikantis principo „moteris – moteriai“. Pagrindinis siekis – kad moterys turėtų galimybę gauti pagalbą ir būtų suprastos būtent dėl lyties pagrindu kylančių sunkumų: smurto artimoje aplinkoje, seksualinės prievartos, priekabiavimo, žeminimo. Moterims labai svarbu pastiprinti ir palaikyti vienai kitą krizinėse situacijose. Kokie tie gyvenimo momentai? Skyrybos, išdavystės, motinystė, vaikų auklėjimas, netektys… „Tikriausiai kiekviena moteris mūsų visuomenėje patiria vienokią ar kitokią diskriminaciją, dėl to mums lengviau suprasti vienai kitą ir ieškoti bendrų išeičių iš susidariusios situacijos“, – dėsto Aušrinė.

Kasdien ir kiaurą parą

„Nelik viena. Pasikalbėkime“ – tokiais žodžiais pasitinka Pagalbos moterims linijos interneto puslapis. Norint pasikalbėti ir sulaukti žmogiškojo ryšio, tereikia paskambinti nemokamu telefonu 8 800 66 366. Šiandien į skambučius atsiliepiama kasdien ir 24 valandas per parą. Vien Kaune dirba apie 100 savanorių, Klaipėdoje budi apie 50 žmonių, savanorių grupė suburta ir Vilniuje.

Ar dirba ir vyrų savanorių? A. Krikščionaitienė šypsodamasi teigia, kad Klaipėdoje yra vyrukų savanorių. „Mes, kaunietės, laikomės kitokios pozicijos. Manome, kad esame moterų organizacija, kuri vienija moteris. Tad savanoriauti kviečiame tik moteris. Norime, kad moterys rastų savo terpę, pabūtų savo aplinkoje, paremtų viena kitą“, – pabrėžia pašnekovė.

Pagalbos moterims linijos savanoriams galima paskambinti, parašyti elektroninį laišką, taip pat galima su jais bendrauti internetu realiuoju laiku. Kokį bendravimo būdą moterys renkasi dažniausiai? Pašnekovė primena, kad visi pokalbiai yra konfidencialūs ir moterys bendrauja taip, kaip kiekvienai tuo metu atrodo priimtiniausia. Kartais, kai žodžiai stringa gerklėje, kalbėti – labai sunku, moterys rašo. Kitąkart, priešingai, svarbu išlieti skausmą čia ir dabar, norisi tik vieno – būti išgirstai. Tuomet griebiamasi telefono.

Svarbiausia – išklausyti ir išgirsti

Moterų bėdos – pačios įvairiausios: tarpusavio santykiai, nesutarimai su vaikais, rūpesčiai darbe, netektys, ligos ir daugybė sudėtingų emocinių būsenų. Ne veltui sakoma, jog bėda bėdą veja. Dažnai problemos užgula kaip sunkus debesis. Moterys skambina, norėdamos išpinti tą kamuolį, išgryninti savo problemas – kad susigaudytų, kas vyksta, išeitų iš aklavietės ir nesiimtų destruktyvių sprendimų. Kai vienu metu apninka daug prieštaringų jausmų, nešališkas pašnekovas gali tapti geriausiu patarėju. „Virti savo jausmuose–beprotiškai sunkus procesas, kreiptis pagalbos – ryžtingas sprendimas, – teigia psichologė Aušrinė. – Visų emocinės ir psichologinės pagalbos tarnybų tikslas yra bendras – pagelbėti aklavietėje atsidūrusiam žmogui, kad jis neliktų vienas su savo skausmu, rastų bent siauriausią takelį, kuriuo eidamas pamatytų šviesą.“

Pagalbos moterims linijos savanoriams tenka būti ir guodėjais, ir ramintojais, kitąsyk ir savotiškais drausmintojais – kad moteris nesiimtų spontaniškų veiksmų. Savanoriai stengiasi padėti paskambinusioms moterims kuo labiau atsiverti – pasidalyti širdį ir galvą spaudžiančiomis emocijomis, skausmu, kad įtampa atlėgtų, problemos bent kiek supaprastėtų, o, atrodytų, nepakeliami rūpesčiai taptų šiek tiek lengvesni. Išsikalbėti, išlieti mintis, ištaškyti emocijas–svarbus žingsnis, užkertantis kelią drastiškiems veiksmams – savęs žalojimui ar net sprendimui pasitraukti iš gyvenimo. Situacija bent jau tą akimirką, kai moteris pasakoja, o jos klauso, tampa švelnesnė, įtampa atslūgsta, randasi vietos racionalesnėms mintims ir apmąstymams. „Mūsų tikslas – ne atkalbinėti, ne brukti patarimus, o pabūti su moterimi sunkią akimirką, padėti jai išgyventi, susigaudyti, kas vyksta šią minutę, ir leisti suprasti, kad niekas netrunka amžinybę. Juk gyvenime viskas banguoja. Ateina, praeina“, – aiškina pašnekovė ir priduria, jog kartais moteriai pakanka padrąsinimo, kad ji, užuot nukreipusi pyktį į save, pasijutusi nieko verta netikša, pakeltų galvą ir suprastų, kad ji pati gali keisti savo gyvenimą tinkama linkme.

Kaip prakalbinti žmogų, kurio širdis plyšta, bet kuriam trūksta žodžių? A. Krikščionaitienė tvirtina, kad svarbiausia klausančiojo savybė – gebėjimas justi kitą žmogų, eiti į svetimo žmogaus vidų mažais žingsneliais. Svarbu patikinti skambinančiąją, kad ji, kad ir ką sakytų, bus išklausyta ir išgirsta. Ne pasmerkta, ne kaip nors vertinama, o tiesiog išgirsta. Jeigu žmogus surenka pagalbos linijos numerį, vadinasi, jis yra pasirengęs kalbėti. Tik nereikia užbėgti įvykiams už akių. Dažnai skambinanti moteris būna milžiniškame jausmų sūkuryje. Savanoris privalo gebėti atidžiai klausytis ir padėti suprasti, kokia problema moteriai yra opiausia.

Nerimas dėl kitų

Būna, linijos savanoriams skambina ir moterų vyrai, tėvai, sužadėtiniai. Jie būna susirūpinę žmonos, dukros ar sužadėtinės dvasine savijauta. Pasak pašnekovės, jeigu jau skambina sutuoktinis, tėvas ar kitas artimas žmogus, vadinasi, jam sunku būti su tuo žmogumi. Skambinančiojo prašoma pasiūlyti moteriai, dėl kurios jis nerimauja, pačiai paskambinti i linija, kad butu galima rasti geriausia sprendimą. Juk pagelbėti trečiajam asmeniui – sudėtinga užduotis. Geriau kalbėtis tiesiogiai, o ne per tarpininkus.

Yra ir tokiu moterų, kurios skambina nuolat.
Galbūt taip tiesiog ieškoma dėmesio? „Būna, atpažįstame skambinančiąsias iš balso, ir jos mus atpažįsta, – šypsodamasi pasakoja Aušrinė. – Yra įvairių žmonių. Tokių, kuriems nuolat reikia būti išklausytiems, palaikomiems, padrąsinamiems. Tuomet jie jaučiasi stipresni, saugesni. Sulaukiame skambučiu ir iš asmenų, turinčių psichikos sutrikimu, pavyzdžiui, sergančių depresija. Artimiesiems dažnai tampa sunku nuolat bendrauti su tokiais žmonėmis. Tad pagalbos linija sergantiesiems tampa savotiška paguoda.“

Pandemijos fonas

Pasak pašnekovės, karantinas, užsidarymas namuose, socialinė atskirtis vidines stiprybes niekam nesuteikia. Kiekvienas savotiškai sunkiai išgyvename šį laika. Žmonėms, kuriuos pandemijos laikotarpiu užgriūva įvairios kitos problemos, – dar sunkiau išgyventi. Pandemija padidino vienišumo jausmą. Trūksta bendravimo, palaikymo, išklausymo, atjautos – žmogiškojo ryšio.

Nuolatinis buvimas toje pačioje erdvėje ištisas paras irgi sujaukia psichika. Žmones, gyvenantys po vienu stogu, ima erzinti vieni kitus, dažniau kyla konfliktų, nesusikalbėjimų, kartais ir smurtiniu veiksmu. Todėl nenuostabu, kad sulaukiama skambučių dėl panašių problemų. Anksčiau moteris galėjo ištrūkti iš namu – kur nors išvažiuoti, atsipūsti, išvėdinti galva ir paprasčiau pažvelgti į kasdienybę, – šiandien tokios galimybės-apribotos. Tad problema tampa tarsi dideliu sniego rieduliu, kuris didžiuliu pagreičiu juda žemyn.

Pilnatis, pavasaris ir paros metas

Kažin ar šie dalykai turi įtakos skambučių skaičiui? Vienus pavasaris nuteikia pozityviai, kitus, priešingai, bundanti gamta verčia pasijusti sunkiai: nelengva budintis iš žiemos stingulio. Mėnulio pilnatis irgi veikia mūsų psichika. Tik kiekvienas į tai reaguojame skirtingai. Vieni esame jautresni, kiti – atsparesni gamtos ciklams ir jų poveikiui. Būna, kad, stojus pilnačiai, sulaukiama daugiau sudėtingu skambučių.

Diena, naktis? „Naktį problemos dar labiau spaudžia, užgriūva visu sunkumu, neleidžia užmigti ir tampa itin aštrios. Išgyvenant sudėtinga situacija, naktis tampa mūsų priešu. Pagalbos moterims linijos tikslas_– į moters šauksmą atliepti bet kuriuo paros metu. Žmogus gali kreiptis būtent tada, kai jam tos pagalbos labiausiai reikia“, –  teigia A. Krikščionaitiene.

Savaitė Nr. 18    2021 gegužės 6 d.